Kategorier
Guides

Ville det ikke være dejligt med en bil der aldrig ruster?

Biler er generelt bygget til at holde i mindst 15 år. Når de har nået denne alder er det typisk rusten der gør det af med dem. Rustbeskyttelse forlænger levetiden. Men vejsalt gør det modsatte og det er altid saltet og rusten der vinder i den sidste ende. Man kunne sagtens bygge biler der holder […]

Biler er generelt bygget til at holde i mindst 15 år. Når de har nået denne alder er det typisk rusten der gør det af med dem. Rustbeskyttelse forlænger levetiden. Men vejsalt gør det modsatte og det er altid saltet og rusten der vinder i den sidste ende. Man kunne sagtens bygge biler der holder endnu længere. I slutningen af 80’erne har man faktisk gjort det i Tyskland. I en periode har de største tyske bilfabrikanter som Audi, Volkswagen og Mercedes bygget evighedsbiler. Biler der aldrig ville ruste og derfor kunne holdes i live på ubestemt tid. Man skulle bare udskifte sliddelene. Det er man jo nødt til at gøre hos alle biler.

Hvad tyskerne fandt på var varmforzinkning. Hele stellet bliv dyppet i et varmt zinkbad, flere gange. Det gjorde bilerne så godt so rustfrie. Der kører stadig nogle af disse evighedsbiler på vejene i Tyskland. Efter mere end 30 år er de stadig frie for rust.

Hvorfor bygger man ikke alle biler på denne måde?

Svaret er ret simpelt: for at undgå at der bliver for mange biler som er teknisk forældede.

Det lyder dejligt med en bil der aldrig ruster. Så behøver man måske kun købe en bil, engang i hele sit liv. Men det har også ulemper. Den tekniske udvikling går stærkt, ikke kun hos Audi. 15 år er mindst 3 generationer, teknisk set. Ville du have lyst til at køre i en bil med bremser fra 1970?

En anden grund hvorfor man har opgivet evighedsbilerne igen er, at de er utroligt tunge. Stål er i forvejen tung. Når den bliver dobbelt så tyk med zink, bliver den også dobbelt så tung. Og det koster også mere brændstof. Derfor må vi nøje med at biler kun holder en 15-20 år.

At købe en brugt bil er en tillidssag

Selv hvis man har forstand på biler, kan man aldrig være sig helt sikker. En bil kan se ud som ny, men indeni kan der være mange problemer. Man tager altid en chance når man køber en brugt bil. Derfor er det vigtigt at du køber din brugte bil hos en bilforhandler du kan have tillid til.

Heldigvis gør internettet livet svært for skumle forhandlere. Udover vurderings tjenester som Trustpilot findes der mange fora hvor folk anmelder virksomheder. Når en forhandler prøver at snyde folk, bliver han hængt ud med det samme. Derfor er handel med brugte biler i dag mere sikker end nogensinde.  De høje afgifter gør brugte biler meget populære og efterspurgt i Danmark.

Garanti eller ikke garanti?

Du kan selvfølgelig også købe en brugt bil på det private bilmarked. Typisk kan du spare mellem 10 – 20% hos private sælgere. Men disse ekstra penge kan være godt givet ud. Hos en bilforhandler får du nemlig som minimum 6 måneders garanti. Også på en brugt bil, det er et lovkrav. Det får du ikke når du køber en brugt bil hos en privat sælger. Så har du kun din mavefornemmelse at stole på.